PPraca
5 umiejętności interpersonalnych, które pracodawcy chcą, abyś opanował
14 stycznia 2022
Umiejętności interpersonalne pomagają nam dobrze komunikować się i współdziałać z innymi ludźmi. Oto pięć umiejętności, na które pracodawcy zwracają uwagę i jak je zaprezentować podczas rozmów kwalifikacyjnych.
Kiedy starasz się o pracę w swojej branży, łatwo jest pomyśleć, że wszystko, czego potrzebujesz, to odpowiednie wykształcenie i umiejętności techniczne/praktyczne potrzebne na danym stanowisku. Istnieje jednak jeszcze jedna, niezwykle istotna warstwa umiejętności, na których zależy pracodawcom u kandydatów: umiejętności interpersonalne.
Umiejętności interpersonalne to zestaw strategii lub taktyk, których możesz użyć, aby poprawić swoją skuteczność w relacjach i interakcjach z innymi ludźmi w miejscu pracy. Podobnie jak umiejętności miękkie (niematerialne cechy, które mogą poprawić twoją wydajność w pracy) i umiejętności uniwersalne (umiejętności, które możesz wykorzystać w każdej pracy), umiejętności interpersonalne są zachowaniami, które w połączeniu z "twardymi" umiejętnościami w pracy mogą dać ci przewagę podczas poszukiwania pracy
.
Poniżej przedstawiamy pięć istotnych umiejętności interpersonalnych, na które pracodawcy zwracają uwagę, a następnie wyjaśniamy, dlaczego każda z nich jest ważna, dlaczego menedżerowie zatrudniający chcą zatrudniać osoby, które są silne w tych obszarach oraz jak zaprezentować te umiejętności podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
5 ważnych umiejętności interpersonalnych do opanowania
1. Aktywne słuchanie
Wiele list umiejętności miękkich podkreśla znaczenie umiejętności dobrego słuchania, ale samo słuchanie bez prawdziwego słyszenia, przyswajania, syntetyzowania i reagowania na to, co ktoś mówi, nie wystarczy, abyś stał się wyróżniającym pracownikiem. Pracodawcy przywiązują wagę do aktywnego słuchania jako kluczowej umiejętności interpersonalnej, ponieważ świadczy ono o związku i zaangażowaniu pracownika
w relacje z przełożonymi i współpracownikami.
Aktywne słuchanie wymaga nie tylko uważnego słuchania, kiedy druga osoba mówi, ale również podsumowania lub sparafrazowania tego, co powiedziała, kiedy skończy mówić, aby pokazać, że zrozumiałeś jej komunikat. Nawet (a może zwłaszcza) na etapie rozmowy kwalifikacyjnej, pracodawcy oceniają kandydatów pod kątem tego, na ile aktywnie słuchają pytań zespołu rekrutacyjnego, zanim na nie odpowiedzą, więc pamiętaj, aby świadomie prezentować tę umiejętność podczas rozmowy.
2. Empatia
Inteligencja emocjonalna (EI) stał się głównym buzzword w większości branż, i nie bez powodu: będąc w stanie wyczuć, co inni czują i myślą
jest kluczem do rozwoju silnych relacji interpersonalnych. Centralnym elementem koncepcji EI (lub EQ, jak się ją czasem nazywa) jest empatia.
Umiejętność empatii wymaga zdolności pożądanej przez pracodawców: zdolności do mentalnego postawienia się w sytuacji innej osoby, aby zrozumieć jej perspektywę, a nie tylko swoją własną. Ludzie z silnymi umiejętnościami empatii są świetnymi graczami zespołowymi i mają potencjał przywódczy, czyli talenty, na których zależy każdej organizacji.
Podobnie jak w przypadku aktywnego słuchania, możesz być sumienny podczas rozmowy kwalifikacyjnej, aby ujawnić swoje umiejętności empatii. Postaraj się przekazać rozmówcy, że rozumiesz jego perspektywę i cele, i wyjaśnij, skąd pochodzi Twoje zrozumienie jego punktu widzenia, odwołując się do swoich prawdziwych uczuć empatii.
3. Współpraca
Nic nie jest ważniejsze dla sukcesu w stosunkach międzyludzkich i biznesu - niż współpraca. Współpraca oznacza tworzenie zespołów i partnerstwo z innymi, aby pracować nad osiągnięciem wspólnych celów
. Dzięki efektywnej współpracy grupy mogą często osiągnąć znacznie więcej, niż pojedynczy pracownik mógłby osiągnąć indywidualnie.
Ze względu na to, jak ważna jest ta umiejętność dla menedżerów, jeśli możesz pokazać pracodawcy, że posiadasz silne umiejętności współpracy, zwiększysz swoje szanse na otrzymanie oferty pracy. Tworząc swoje CV i odpowiadając na pytania podczas rozmowy kwalifikacyjnej, pamiętaj, aby podkreślić przykłady tego, jak współpracowałeś w przeszłości, aby pomóc swojemu zespołowi, działowi i/lub firmie osiągnąć cele.
4. Zarządzanie konfliktami
Podczas pracy z innymi w grupie lub zespole, różnice w podejściu, opinii i stylu są zobowiązane do powstania. Poważny konflikt pomiędzy pracownikami, którzy muszą współpracować, aby osiągnąć cel, może doprowadzić do wykolejenia projektu.
Zrozumiałe jest, że menedżerowie zatrudniający liczą na kandydatów z dużymi umiejętnościami w zakresie zarządzania konfliktami, czyli rozwiązywania sporów w sposób uczciwy i pewny
. Aby zaprezentować swoje umiejętności zarządzania konfliktami na etapie rozmowy kwalifikacyjnej, pomyśl o tym, w jaki sposób możesz podzielić się tym, jak pomogłeś poprzednim zespołom, w których pracowałeś, pokonać przeszkody we współpracy.
5. Negocjacje
Kolejną istotną umiejętnością interpersonalną, na której zależy pracodawcom, są negocjacje. Choć w pierwszej kolejności myślisz o negocjacjach w odniesieniu do negocjacji z kierownictwem na temat szczegółów oferty pracy i warunków wynagrodzenia, umiejętności negocjacyjne są również ważne w pracy ze współpracownikami, sprzedawcami, klientami i wszystkimi innymi osobami, z którymi możesz być zmuszony do interakcji w sprawach biznesowych
.
Umiejętności negocjacyjne wymagają taktu, dyplomacji oraz jasnej i skutecznej komunikacji. Wymagają również pewności siebie i asertywności w podejmowaniu decyzji, czyli cech, których menedżerowie poszukują u potencjalnych liderów. Choć zaprezentowanie swoich umiejętności negocjacyjnych podczas rozmowy kwalifikacyjnej może być trudniejsze, jeśli możesz opisać sytuacje z poprzednich stanowisk, w których skutecznie pomogłeś firmie w negocjacjach, aby osiągnąć jej cele, lub jak wykorzystałeś negocjacje w zespole, aby pomóc wszystkim osiągnąć lepszą pozycję, pomoże to Twojej kandydaturze.
Zdobądź umiejętności, wyróżnij się
Umiejętności interpersonalne mogą być tak samo ważne dla rekruterów i pracodawców, jak praktyczne umiejętności potrzebne do wykonywania konkretnej pracy. Pamiętaj, aby na każdym etapie poszukiwania pracy uwzględnić dowody na posiadanie solidnych umiejętności interpersonalnych, aby podnieść poprzeczkę swojej aplikacji i wyróżnić się wśród konkurentów.
Komentarze