PPraca
Koszty zaniedbań w zakresie bezpieczeństwa pracy na wysokości
30 stycznia 2022
Jeżeli przepisy dotyczące pracy na wysokości nie są stosowane, zarówno koszty ludzkie, jak i konsekwencje finansowe związane z dochodzeniem HSE i naruszeniem przepisów mogą być bardzo wysokie..
Przyjrzymy się, w jaki sposób wpływ awarii bezpieczeństwa w pracy na wysokości może być mierzony w kategoriach kosztów "ludzkich" (wpływ na jakość życia danej osoby, a w przypadku urazów śmiertelnych - utrata życia) oraz kosztów "finansowych", takich jak utrata produkcji i koszty opieki zdrowotnej.
Ponadto będziemy analizować, jakie są najczęstsze wypadki przy pracy na wysokości i jak można uniknąć takich zdarzeń dzięki świadomości, kulturze, kontroli, wykwalifikowanemu personelowi i sprzętowi.
W tym blogu skoncentrujemy się na kosztach finansowych związanych z poważnym wypadkiem przy pracy na wysokości.
DOCHODZENIA, GRZYWNY I ŚCIGANIE
Health and Safety Executive jest krajowym regulatorem w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy, który kontroluje, bada i egzekwuje wymogi bezpieczeństwa.
Firmy, które zostaną uznane za winne podczas dochodzenia HSE, mogą być ścigane na podstawie różnych przepisów bezpieczeństwa, a właściciele firm mogą zostać ukarani znacznymi grzywnami i oskarżeniami.
Oto kilka przykładów ostatnich dochodzeń HSE, które zakończyły się karami finansowymi.
-
Producent urządzeń ukarany grzywną w wysokości 700 000 funtów po śmiertelnym upadku z wysokości 5 metrów z urządzenia MEWP. Dochodzenie HSE wykazało, że kolidujące zadanie zdestabilizowało MEWP, co powinno było zostać zidentyfikowane w ocenie ryzyka.
-
International Engineering Group ukarana grzywną w wysokości 3,8 miliona funtów po śmiertelnym wypadku z udziałem MEWP. Dochodzenie HSE wykazało, że nie istniał system kontroli przed użyciem, co było głównym czynnikiem wypadku.
-
Brytyjska Sieć Supermarketów ukarana grzywną w wysokości 2,5 miliona funtów po śmiertelnym upadku z wysokości 3 metrów. Brak oceny ryzyka i planowania był głównym czynnikiem w tym oskarżeniu
-
Producent żywności ukarany grzywną w wysokości 1 miliona funtów po śmiertelnym upadku z wysokości 3 metrów. W tym przypadku uznano, że winę ponosi pracodawca zapewniający niewłaściwy sprzęt i niewystarczające pozwolenie na pracę.
WZRASTA LICZBA GRZYWIEN W DZIEDZINIE BHP
Brytyjskie grzywny z tytułu bezpieczeństwa wzrosły o 80% w pierwszym roku obowiązywania nowych wytycznych dotyczących wyroków wprowadzonych w 2016 r.
Jest to trzeci rok z rzędu, w którym nastąpił wzrost kar finansowych. Nowe wytyczne wprowadzone w 2016 r. powiązały wysokość grzywny z obrotami organizacji popełniającej wykroczenie.
Opłaty za interwencję (Fees for Intervention, FFI)
Oprócz kar finansowych nakładanych za naruszenie przepisów BHP, Twoja firma może być zmuszona do uiszczenia Opłaty za Interwencję w przypadku wykrycia "istotnego naruszenia". Będziesz musiał zapłacić za czas potrzebny HSE do zidentyfikowania naruszenia i pomóc Ci naprawić sytuację. Obejmuje to dochodzenie i podjęcie działań egzekucyjnych i jest nazywane opłatą za interwencję (FFI).
Opłaty za interwencję są obecnie oparte na stawce godzinowej w wysokości £129. Jeśli wziąć pod uwagę czas potrzebny do zakończenia pełnego dochodzenia w sprawie zdrowia i bezpieczeństwa, oznacza to ogromną sumę pieniędzy, które mogą stać się należne oprócz grzywny.
Potencjalne oskarżenia dla dyrektorów
Urzędnicy spółki mogą być pociągnięci do osobistej odpowiedzialności za naruszenia przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, a HSE może ścigać spółkę i jej urzędników w tym samym czasie. Konsekwencje uznania za winnego zaniedbań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy mogą obejmować karę pozbawienia wolności w najpoważniejszych przypadkach, a także dyskwalifikację jako dyrektora firmy na okres do 15 lat.
HSE grzywny w wysokości do 20.000 funtów są powszechne, a w przypadkach poważnych zaniedbań mogą być nieograniczone. Ma to poważne implikacje na przyszłość, potencjalnie prowadząc do niewypłacalności firmy i bankructwa osobistego.
Dodatkowe koszty dla pracodawców
Poza kosztami finansowymi i potencjalnym ryzykiem oskarżenia związanym z dochodzeniem HSE i naruszeniem przepisów, pracodawcy mogą ponieść dodatkowe wydatki, takie jak rozległe opłaty prawne, wypłaty odszkodowań i zasiłków chorobowych, nadpłaty z tytułu wszelkich roszczeń ubezpieczeniowych oraz koszty rekrutacji.
Podczas gdy powyższe wydatki można łatwo wyliczyć, najdroższe są te, które trudniej oszacować. Są to również te, które często nie są objęte ubezpieczeniem, na przykład:
-
Uszczerbek na reputacji
-
Uszkodzenie mienia, sprzętu, narzędzi, uszkodzenie instalacji i produktów
-
Utrata produkcji i dni chorobowych, które towarzyszą większości urazów w miejscu pracy
-
Dodatkowe płace za nadgodziny, tymczasowe szkolenia i pracę, wypłaty dla innych nie poszkodowanych pracowników (np. tych, którzy przerwali pracę, aby opiekować się poszkodowanym pracownikiem oraz tych, którzy wymagają zadań wykonanych przez poszkodowanego)
-
Opóźnienia w produkcji i koszty nadgodzin
-
Utrata kontraktów i niemożność dotrzymania terminów
-
Oczyszczanie obszaru lub miejsca pracy
-
Zarządzanie czasem poświęconym na opiekę nad poszkodowanym, dochodzenie w sprawie wypadku/zdarzenia, nadzór nad czynnościami niezbędnymi do zapewnienia ponownego sprawnego funkcjonowania firmy
-
Utrata doświadczenia i wiedzy fachowej strony poszkodowanej.
W SKRÓCIE
Konsekwencje finansowe poważnego naruszenia zasad bezpieczeństwa i higieny pracy są zatem ogromne.
Przy tak dużym ryzyku kar związanych z obrotem w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, FFI, postępowań sądowych i dodatkowych kosztów, takich jak utrata reputacji, jest bardzo ważne, aby wszyscy dyrektorzy firm i pracownicy bardzo poważnie traktowali swoją odpowiedzialność za zapewnienie bezpieczeństwa podczas pracy na wysokości.
Komentarze